Š. m. balandžio mėn. Marijampolės vaikų lopšelio – darželio „Vaivorykštė“ priešmokyklinio ugdymo grupėje „Spalviukai“ pradėtas įgyvendinti aplinkosauginio švietimo projektas „Mes – gamtai, gamta – mums…“, kuriam finansavimą įstaiga gavo iš Marijampolės savivaldybės aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos 2023 m. lėšų.
Jau ketvirti metai dalyvaujame Marijampolės savivaldybės skelbiamame aplinkosauginio švietimo projektų konkurse ir džiaugiamės vėl gavę finansavimą projekto veikloms įgyvendinti. Projektas apima veiklos sritis, skirtas didinti bendruomenės sąmoningumą, skatinti rinktis draugišką aplinkai gyvenimo būdą, pažinti ir pamilti gamtą, tausoti ir savo veikla prisidėti puoselėjant aplinką.
Balandžio 17 – 21 dienomis grupėje vykdėme projekte numatytą edukacinę programą „Magiški kiaušiniai“. Tai programa, sukurta vaikams, padedanti išvysti mažą gamtos stebuklą – skylančius tikrus vištų kiaušinius ir iš jų išsiritančius viščiukus.
Edukacinės programos tikslas – supažindinti ir parodyti, kaip iš paprasto kiaušinio gali išsiristi nauja gyvybė. Šiais laikais žmonės tolsta nuo gamtos ir kaimo. Todėl dažnai miestuose gyvenantys vaikai nebežino, iš kur atsiranda kiaušiniai parduotuvėje, o juo labiau niekada nėra regėję iš jo išsiritančio paukštelio.
Edukacinės programos organizatoriai į priešmokyklinio ugdymo grupę „Spalviukai“ pristatė visas priemones ir apmokė mokytojus, ugdytinius kaip su ja elgtis, ką daryti, kad būtų užtikrintos sąlygos, reikalingos sėkmingam viščiukų perinimui. Rinkinį sudarė 10 kiaušinių, iš kurių išsirito 7skirtingų veislių, spalvų bei dydžių viščiukai.
Ugdytiniai susidomėję stebėjo įrangos montavimą, pajungimą, gyvosios medžiagos patalpinimą į inkubatorių, prižiūrėjo, kad būtų nuolat užtikrinamos tinkamos sąlygos (šiluma, drėgmė), skaitė apie tai specialią literatūrą, domėjosi, kaip šie procesai vyksta natūralioje aplinkoje, perint gyvam paukščiui. Kiekvienas vaikas stengėsi pamatyti jau susiformavusio paukštelio išsilukštenimą iš kiaušinio, išsiritusio mažylio pastangas išdžiūti, sušilti, gyventi. O paaugusiais viščiukais nuoširdžiai rūpinosi: lesino, girdė, keitė pjuvenas, valė narvelius, glostė bei mylavo savo naujuosius augintinius, sugalvojo jiems vardus, piešė jų „portretus“. „Spalviukų“ grupėje netrūko ir svečių – vaikučių iš kitų grupių, įstaigos darbuotojų, kurie taip pat sekė „mažų pūkuotų kamuoliukų“ gyvenimą. Sunkiausia buvo su mažyliais išsiskirti – kiekvienas norėjo bent po vieną parsinešti į namus. Programa paliko daug neišdildomų įspūdžių vaikams bei suteikė naujų žinių apie gyvąją gamtą.
Gegužės 23 d., įgyvendinant projektą „Mes – gamtai, gamta mums…“ kartu su priešmokyklinio ugdymo grupe „Bitutės“ išsiruošėme į ekskursiją. Aplankėme Žuvinto biosferos rezervatą.
Čia ugdytiniai turėjo galimybę susipažinti su didžiąją dalimi Lietuvoje sutinkamų paukščių ir pelkių buveinių ypatumais. Šia išvyka siekėme per stebėjimą ir pažinimą padėti vaikams suvokti save kaip visumos dalelę, žadinti troškimą pažinti gamtą, gerbti, mylėti ir saugoti supančią aplinką. Vaikai turėjo galimybę su žiūronais stebėti rezervate gyvenančius paukščius, išgirsti jų balsus edukacinėje erdvėje.
Rugsėjo 27 dieną kartu su „Bitučių“ grupės ugdytiniais ir mokytojomis išsiruošėme į kelionę. Šį kartą su priešmokyklinių grupių vaikučiais lankėmės Kazlų Rūdos Miško muziejuje bei pažintiniame miško take.
Išvykos tikslai buvo supažindinti su miško augalija ir gyvūnija, ugdyti ekologinę savimonę, palankų požiūrį į gyvąją gamtą, suteikti žinių apie Lietuvos miškuose gyvenančius gyvūnus ir jų gyvenimo būdą.
Mus pasitiko muziejaus direktorius Redas Rutkauskas. Jis supažindino su pačiu muziejumi ir visais eksponatais. Vaikai sužinojo, kad muziejus veikia jau nuo 1983 metų ir čia galima rasti informaciją apie 4 urėdijos miškuose vyraujančius miškų tipus su jiems būdinga fauna ir flora: žaliašilius, mėlynšilius, mėlyngirius, lieknius. Nemažą antrojo aukšto dalį užima medžioklės skyrius. Jame eksponuojama žvėrių šėryklų maketai, mažieji ir didieji miškų plėšrūnai, žvėrių kaukolės, ragai, medžioklės amunicija, didelę dalį užima dažnesnių vandens ir pelkių, bei miškų paukščių iškamšos. Viso yra sukaupta 23 žvėrių ir 104 paukščių iškamšos.
Nemažesnį įspūdį vaikams paliko pasivaikščiojimas miško takeliais, kur buvo galima pamatyti iš medžio išdrožtų skulptūrų, atsikvėpti jaukiose poilsiavietėse ar tiesiog pasidžiaugti gaiviu miško oru, ramybe, patyrinėti čia pat sutiktus vabzdžius, paukščius ar augalus. Vaikai miške tyrinėjo ir stebėjo juos supančią aplinką žiūronų, kišeninių mikroskopų, lupų pagalba. Matavo šakeles liniuotėmis, skaičiavo, iš gamtinės medžiagos dėliojo raides. Žinoma ir pašėliojom, ir „pikniką“ surengėm ir dar daug visko smagaus nuveikėm.
Tęsiant pažintį su mišku, grįžus į darželį, vaikai gryname ore, lauko aikštyne klausėsi M. K. Čiurlionio simfoninės poemos „Miške“, o patirtus įspūdžius ir emocinius pojūčius vaikai įvairiomis dailės raiškos priemonėmis perteikė popieriaus lape.
Būdami išvykoje, taip pat turėjom puikią progą sudalyvauti respublikinėje akcijoje “Mažieji turistai 2023” ir pasidžiaugti nuostabia diena visi kartu!
Užbaigiant projekto įgyvendinimą, spalio 19 dieną ugdytiniai aplankė Šunskų miestelį, kuriame įsikūręs fazanynas. Vaikai susipažino su mūsų šalyje retai auginamų įvairių rūšių fazaninių paukščių šeimos porūšiais. Čia jų gyvena 19 rūšių, daugiau nei 100 paukščių! Taip pat čia pamatėme ir kitų dekoratyvinių paukščių – povinių balandžių, perlinių vištų, papūgų, didžiųjų apuokų šeimyną bei povų. Be įvairių paukščių šioje vietoje vaikai išvydo paprastąsias voveres, draugiškąsias alpakas, kurios labai mėgsta morkas, ponį Tentę. Po viešnagės fazanyne aplankėme Kneipo terapijos pojūčių taką, Šunskų parką.
Šiuo projektu siekiama, kad vaikai ir šalia jų esantys suaugusieji pajustų gamtos vientisumą ir harmoniją, numatytų savo veiksmų padarinius gamtai bei jų grįžtamąjį poveikį; kad vartotojo požiūris į gamtą, pagarba gyvybei ir atsakomybė už ją taptų jų vertybine nuostata; kad vaikai gebėtų apginti savo principus ir taikytų juos kasdienėje ir būsimoje profesinėje veikloje. Kiekvienas iš mūsų esame gamtos pasaulio dalis. Mes visi priklausome nuo aplinkos, o aplinka – nuo mūsų. Mes išliksime ir ateities kartos išliks tuo atveju, jei pasaulis bus sveikas. Joks asmuo vienas pats negali išgelbėti viso pasaulio. Bet jei kiekvienas pagal savo išgales saugos ir gerins supančią aplinką, gal tuo ir padėsime apsaugoti visą planetą.
Marijampolės vaikų lopšelio-darželio ,,Vaivorykštė‘‘ priešmokyklinio ugdymo mokytoja – metodininkė
Aušra Žaliauskienė