Kauno lopšelio – darželio „Klausutis“ bendruomenei šie metai ypatingi: įstaiga pripažinta sveikatą stiprinančia mokykla, vykdo įstaigos programą „Augame sveiki“, įstojome į RIĮDA „Sveikatos želmenėliai“, pažymėjome įstaigos 60-mečio jubiliejų, ta proga bendruomenei organizavome neužmirštamą „Šeimadienį“. O birželio 16-20 dienomis buvo įgyvendintas sveikatos stiprinimo projektas „Klausučio vasaros stovykla 2025“.
Norime pasidalinti darbo patirtimi organizuojant vasaros stovyklą.
Vasara palankus laikas aktyviai vaikų veiklai, grūdinimui, taisyklingos laikysenos formavimui, plokščiapėdystės profilaktikai, į savo maisto racioną įtraukiant šviežius vaisius, daržoves, uogas. Aktyvi fizinė veikla treniruoja kvėpavimo sistemą, mankštinamas ne tik kūnas, bet ir plėtojamos vaiko psichinės galios: intelektas, atmintis, vaizduotė, emocijos, valia.
Vasaros stovykla – žaisminga, džiugi, įdomi, aktyvi patirtinė veikla, o kiekvienas vaikas – smalsus, tyrinėjantis, kūrybiškas, aktyvus, pozityvus, įveikiantis iššūkius. Stovyklos patirtinė veikla leido vaikams išreikšti save laisvai, kūrybiškai. Savo gebėjimus pademonstravo įvairiose ugdymo(si) srityse, veiklose, kuriuos vaikai įgijo per mokslo metus ir kuriuos toliau tobulino.
Didelį dėmesį skyrėme vaikų judėjimui, judriems žaidimams, estafetėms. Judėjimas – maloni ir džiugi vaikams veikla, stiprybės ir sveikatos šaltinis.
„Judėjimas gali pakeisti visus vaistus pasaulyje, bet jokie vaistai negali pakeisti judėjimo“. S. Tiso
Tikslas – kurti sveikatai palankią fizinę ir psichosocialinę aplinką, padėti vaikams įgyti sveikos gyvensenos pradmenis kaip stiprinti ir grūdinti organizmą.
Uždaviniai:
- kurti ugdymo (si) kontekstus, kurių centre būtų vaikams aktuali sveikatos stiprinimo skatinanti aplinka patirčiai kaupti ir sveikai gyventi: veikti, judėti, žaisti, tyrinėti, pažinti, kurti, improvizuoti, dalintis patirtimi;
- tenkinti kiekvieno vaiko poreikį judėti, didinti organizmo fizinį pajėgumą, stiprinti įvairias raumenų grupes, pajusti savo kūno galimybes, ugdytis ištvermę, greitumą, vikrumą;
- palaikyti veiklų žaismingumą, patiriant kūrybos laisvę, išgyvenant džiaugsmą, pasididžiavimą įveikus iššūkius, džiaugtis savo ir draugų pasiekimais.
Kiekviena savaitės diena turėjo temą veiklai, pokalbiams, tyrinėjimams ir atradimams.
Pirmadienis Stovyklos atidarymas, „Augame sveiki“.
Kiekviena diena prasidėdavo ryto mankšta lauke. Stovyklą atidarė Kauno lopšelio-darželio ,,Klausutis“ direktorė Rasutė Ambrozevičienė. Palinkėjo aktyviai sportuoti, žaisti, tyrinėti, sužinoti, pasisemti sveikatos, gerų įspūdžių. Grupės originaliai prisistatė. Šoko bendrą šokį.
Grupių veikla. Pokalbis-diskusija „Kaip aš rūpinuosi sveikata“. Vaikai žino, kad sveikata turi rūpintis patys: praustis, valyti dantis, sportuoti, sveikai maitintis, turėti draugų. Jiems padeda tėvai: gamina sveikus patiekalus, perka vaisius, daržoves, rūpinasi švaria apranga, kai suserga gydo, duoda vaistų.
Dienos kūrybinė meninė veikla „Augu sveikas“. Vaikų kūrybiniuose darbuose atsispindėjo šeimos laisvalaikis, sporto inventorius, sveikas maistas, vasaros gamta. Visų nuotaika gera! Saulė šypsosi visiems!
Antradienis „Taisyklinga laikysena – geros sveikatos atspindys“
Fiziniai pratimai, užduotys taisyklingos laikysenos ugdymui, kvėpavimo – atsipalaidavimo pratimai (veda mokytoja Vilda, po dvi grupes, krepšinio aikštėje). Jų metu vaikai suprato, kad stiprino savo raumenis, „prigamino“ daug vitamino D. Juk vasarą vitaminas D gaminasi odoje, veikiant saulės spinduliams! Saulute, šypsokis ilgiau!
Taisyklinga laikysena yra ne įgimta, o formuojama nuo vaiko gimimo iki pilnametystės. Vaikui taisyklinga laikysena turi tapti įpročiu, todėl jį reikia treniruoti, mokyti ir lavinti. Tuo rūpinasi tėvai, mokytojai. Iš mokytojų vaikai sužinojo, kad taisyklingą laikyseną lemia: geras regėjimas ir klausa, tiesus stuburas, gera savijauta ir nuotaika, stiprūs raumenys. Laikysenai padeda: tiesus sėdėjimas prie stalo valgant, piešiant, taisyklingas kuprinės nešimas ant nugaros, plaukimas baseine, aktyvus sportas, judrūs žaidimai kieme. Grupėje pasitikrino ar tinkamas stalas ir kėdė, ar visuomet taisyklingai sėdi.
Grupių veikla stotelėse. Atėjusi į stotelę mokytoja, su grupės vaikais, organizavo įvairią judrią vaikų veiklą su sporto inventoriumi, atsižvelgė į vaikų idėjas norus („taiklioji ranka“, „žiogo šuolis“, „įveik kliūtis“ ir pan.). Lavino visas fizines ypatybes (greitumą, vikrumą, ištvermę, pusiausvyrą, judesių koordinaciją), skatino įvaldyti pagrindinius judesius bei jų derinius (bėgimą, šuolius, mėtymo, laipiojimo ir kt.).
Trečiadienis „Basomis sveikatos takeliu“ (plokščiapėdystės profilaktika taikant S. Kneipo metodo elementus).
Pratimai, užduotys plokščiapėdystės profilaktikai (veda Vilda, po dvi grupes, krepšinio aikštėje). Pėda yra viso kūno ir judėjimo aparato dalis. Visi vaikai iki 3 metų plokščiapėdžiai. Taip yra dėl pėdutėje esančių riebalų ir blauzdos bei pėdos raumenų silpnumo. 3-5 metais pradeda formuotis pėdutės skliautas ir iki mokyklos lankymo pradžios vaiko pėda susiformuoja. Plokščiapėdystė formuojasi nuo vaikų nejudraus gyvenimo būdo, viršsvorio. Norint išvengti plokščiapėdystės reikia stiprinti pėdos raumenis ir raiščius.
Vaikai aktyviai judėjo, bėgiojo basi (ir su plonomis kojinaitėmis) krepšinio aikštelėje, atliko užduotis su pieštukais, nosinaitėmis, mažais kamuoliukais, lazdomis ir taip stiprino pėdutes ir blauzdos raumenis. Teko surinkti pabertus smulkius žaislus ne rankomis, o kojomis, eiti basomis virve, lanku, nešti pieštukus iš lanko į lanką ir pan. Ėjo takeliu su skirtingu gruntu: smėlis-akmenukai-smėlis -kankorėžiai- kaštonai. Stebėjo savo pėdsakus smėlyje. Padaryti pėdų atspaudai padėjo vaikams pamatyti kaip vystosi jų pėda. Judri veikla, sportiniai žaidimai, estafetės vaikams teikė džiaugsmą.
Veikla basomis grupės aikštelėje:
- Vaikai ir vanduo (žaisti su vandeniu, braidyti baseinėlyje, laistyti gėles, skęsta-plaukia, nudažo vandenį, pilu vandenį į įvairaus tūrio indus, piešiu ant šlapio popieriaus lapo ir pan.);
- Vaikai ir judėjimas (žaidimai, vaikų idėjų įgyvendinimas su pasirinktomis priemonėmis);
- Vaikai ir augalai (vaistažolės, vaistažolių arbata).
Ketvirtadienis Pažinkime saulutę „Saulė oras ir vanduo – mūsų brolis ir sesuo“
Į kelionę. Vyresnieji vaikai, pasiėmę gertuves, užsidėję kepures ir apsiavę patogius batus, leidosi į norimą, iš anksto suplanuotą kelionę. Jie įveikė nemažą atstumą pėsčiomis, patyrė draugystės džiaugsmą.
Mažesnieji vaikai dalyvavo turistiniame žygyje po darželio teritoriją, pasistatė savo turistinio žygio palapinę.
Grupių veikla. Pokalbiai, tyrinėjimai: būti saulėje visiems malonu, bet ar tai saugu ir sveika? Apsauginės priemonės (kremas, akiniai, kepurė, vanduo, paūksmė ir saikingas buvimas saulėje
11-16 val., tinkama apranga).
Geroji saulutė: gamina vitaminą D reikalingą kaulams, naikina mikrobus, šviečia, šildo, džiugina augalus, gamina elektrą, džiovina šieną ir skalbinius, pakelia nuotaiką, sirpina uogas. Blogoji saulutė: sukelia akių ligas, sendina, nudegina odą, prakaituojame, greit pavargstame, gali sukelti alergiją, persikaitinus gali ištikti saulės smūgis, išdegina žemę, augalus.
Idėjos veiklai: išlankstyk skrybėlę, laivelį, pūsk muilo burbulus, pūsk šiaudeliu burbulus indelyje, suskaičiuok kiek stiklinių vandens šiandien išgėrei, pilk vandenį ant smėlio, iš šlapio smėlio statyk norimus statinius, įgyvendink savo sumanymus. Žaidimai, vaikų idėjų įgyvendinimas su pasirinktomis priemonėmis. Judrūs žaidimai, estafetės.
Penktadienis „Vitaminai – vaikų draugai“
Grupės vaikų diskusija: ar tu sveikai maitiniesi? Grupių veikla: visais pojūčiais tyrinėjo atsineštus vaisius, daržoves, uogas, kūrė valgių receptus, patiekalus, gamino kokteilius, spaudė vaisių sultis, gamino daržovių mišraines. Suprato, kad šiuose produktuose yra vitaminų, reikalingų vaiko organizmui.
Meninė kūrybinė veikla „Vitaminai lėkštėje“, pasirinktomis dailės priemonėmis.
Stovyklos uždarymas. Vėliavos nuleidimas. Darbų paroda. Vaikai džiaugėsi savo ir draugų darbais.
Savaitės veikla atsispindėjo stende „Stovyklos įspūdžiai“. Džiaugiamės, kad palankus oras leido stovyklautojams patirti džiugų akimirkų stiprinant savo sveikatą.
Parengė Kauno l/d „Kausutis“ mokytojos: Vilda Dmitrijeva, Violeta Kovalenkovienė