Vilniaus lopšelio-darželio „Gintarėlis“ pedagogų komanda 2012 metų rugsėjo–gruodžio mėnesiais įgyvendino Visuomenės sveikatos programą „Į Sveikatos šalį“. Šiai programai vykdyti buvo skirta 3000 Lt lėšų iš Vilniaus miesto savivaldybės Socialinių reikalų ir sveikatos departamento.
Visuomenės sveikatos programą „Į sveikatos šalį“ parengė darželio pedagogės: Alina Čeponienė, Laimutė Girdauskienė, Svetlana Smirnova, Rasa Čepienė, Sigita Kubertavičienė.
Programos tikslas – įstaigos bendruomenės pastangomis stiprinti ugdytinių sveikatą, gilinti šios srities žinias, įgūdžius, kurti integruotą ir vieningą sveikos gyvensenos ir kūrybiškumo ugdymo sistemą.
Įgyvendinant šį tikslą pedagogės išsikėlė uždavinius:
– sudaryti sąlygas tenkinti vidinį vaiko poreikį judėti, žaisti, bendrauti ir pažinti pasaulį; vadovaujantis “smagaus žaidimo koncepcija” skatinti vaikų didesnį fizinį aktyvumą: papildyti sportinį inventorių trūkstamomis priemonėmis ir praturtinti vaikų sportinių žaidimų patirtį, organizuoti judriuosius žaidimus bei turnyrus, išvykas;
– ugdyti sveikatos saugojimo kompetenciją, formuojant tvirtus sveikos gyvensenos ir tinkamos mitybos, higienos įgūdžius darželyje ir šeimoje: turtinti vaikų žaidimų patirtį, įkuriant siužetinių žaidimų erdvę „Sveiko maisto krautuvėlė“ grupėje; kūrybiškai taikyti aktyvius ugdymo metodus ir būdus perteikiant žinias apie sveiką mitybą ir asmens higieną;
– stiprinti ugdytinių psichoemocinę sveikatą meninės išraiškos ir kūrybiškumo būdais;
– plėtoti partnerystės ryšius su šeima, įtraukti įstaigos bendruomenės narius į sveikos gyvensenos ugdymo programą.
Programos įgyvendinimo metu daug teigiamų emocijų visoms ikimokyklinėms ir priešmokyklinėms grupėms kėlė pasivaikščiojimai ir pažintinės ekskursijos Jamonto parke, priešmokyklinių grupių pažintinės ekskursijos pėsčiomis į gaisrinę, Vilniaus kolegiją, Baltupių mokyklą. Žygio dienos leido pabūti gamtos tyrinėtojas, įgyti naujos patirties. Įsigyta nauja priemonė – vaikščiojimo virvė “Šuniukas“ ir „Drakoniukas“ leido geriau įtvirtinti saugaus elgesio taisyklių laikymąsi gamtoje, gatvėje. Žygio metu surinktas miško gėrybes panaudojome kurdami savo grupės „Rudens mozaiką“ darželio teritorijoje. Savo įspūdžius, patirtus išvykose, vaikai išliejo kūrybinėse dirbtuvėse meninės išraiškos ir laisvos kūrybos dienomis. Vaikų sveikatos saugojimo kompetenciją ugdėme integruodami pažintinius bei kūrybinius metodus.
Reikšmingiausias harmoningo vaiko vystymosi ir sveikatos stiprinimo veiksnys vaikystėje – judėjimas. Vaikų aktyvų judėjimą šaltuoju metų sezonu, skatinome organizuodami Futboliuko fiestą – turnyrą darželio salėje. Įsigyti naujieji futbolo kamuoliai leido kiekvienam vaikui individualiai treniruotis. Lauko aikštelėje šis smagus žaidimas tarp 5-6 metų vaikų dar buvo žaidžiamas kitaip ne įprasta: futbolo komandos dalyviai buvo apsiavę guminiais batais, o komandos nariai vaizdavo grybus. Lauko Futboliuko turnyrą pravedė pedagogė Rasa bei ugdytinės Andrėjos tėvelis , kuris vaikams parodė įvairių žongliravimo su kamuoliu būdų. Tėvų ir pedagogų gyvas pavyzdys – geriausias ugdymo metodas vaikams.
Jaunesniesiems vaikams sveikatingumo savaitės dienomis organizuoti judrieji žaidimai lauke.
Pedagogės praturtino vaikų žaidimų patirtį organizuodamos siužetinius žaidimus grupėse su naujai įsigytomis priemonėmis – „Sveiko maisto krautuvėlė“ (prekystalis, daržovių ir vaisių mediniai muliažai dėžutėse, svarstyklės, svarsčiai), o taip pat stebėjo laisvą vaikų žaidimą su šiomis priemonėmis. Atlikus pedagogų organizuotos bei vaikų laisvo žaidimo su šiomis priemonėmis stebėjimų analizę, galime teigti, kad pedagogo organizuoti žaidimai yra įvairesni, suteikiantys daugiau žinių, įtraukiantys visą vaikų grupę, o laisvi vaikų žaidimai suteikia galimybę vaikams daugiau tyrinėti, taip geriau susipažinti su spalva, forma, žaidimai apima tik mažą grupę vaikų, tačiau labiau atsiskleidžia jų tarpusavio santykiai ir komunikavimas. Laisvame vaikų žaidime “Sveiko maisto krautuvėlė” vaikai įsijaučia į pasirinktus socialinius vaidmenis, žaidžia gana draugiškai. Pastebėjome, kad vyresnieji atpažįsta visas daržoves ir vaisius, žino jų naudą, pasako jaunesniems jų teisingus pavadinimus, juos dėlioja, vaikai įvardija savo mėgstamas daržoves ir vaisius.
Labai svarbi programos „Į sveikatos šalį“ dalis – surengtos dvi sveikatingumo ir kūrybos savaitės „Vitaminai iš sodo, daržo, miško“. Kiekvienai dienai buvo suteikta prasmė puoselėjant sveiką gyvenseną ir kūrybiškumą: žygio diena; „Rudens mozaikos“ kūrimo diena; vitaminizuotų salotų ragautuvių diena, judriųjų žaidimų diena, meninės išraiškos diena „Rudenelio šventė“, laisvos kūrybos dienos – mažosios dirbtuvėlės iš gamtos.
Grupėse aktyviai vyko vitaminizuotų salotų ir ragautuvių dienos, vaikai kūrė sveikuoliškas salotas, o apie produktų naudą papasakojo dietistė – slaugytoja Brigita.
Inovatyvu buvo tai, kad kūrybos ir sveikatingumo savaičių metu, šiais metais buvo įkurta nauja edukacinė erdvė – atidaryta paroda darželio koridoriuje „Sveikuoliška vasara vaiko akimis“ bei „Sveikuoliška vasara auklėtojų akimis“. Vaikščiodami po darželį vaikai domėjosi auklėtojų surinktomis vaistažolėmis, klausėsi auklėtojos Loretos pasakojimo apie vaistažolių naudą, vaišinosi arbata. Taip pat visa bendruomenė grožėjosi ir domėjosi vaikų kartu su tėveliais vasarą nufotografuotomis vaistažolių ir žydinčių gėlių nuotraukomis bei vaistinių augalų gydomųjų savybių aprašymais.
Apibendrindamos visuomenės sveikatos programos „Į sveikatos šalį“ rezultatus, galime teigti, kad:
-programos metu organizuotos veiklos praplėtė ugdymo turinį ir padėjo sudaryti tinkamas sąlygas tenkinti vidinį vaiko poreikį judėti, pažinti. Įsigytas sportinis inventorius praturtino vaikų žaidimų patirtį.
– praturtinta vaikų žaidimų patirtis, įkuriant siužetinių žaidimų erdvę „Sveiko maisto krautuvėlė“ grupėje, puikiai leido praplėsti ne tik sveikatos saugojimo kompetenciją, bet ir komunikavimo, pasaulio pažinimo, socialinę, ir meninę kompetencijas.
– Organizuotos įvairios veiklos metu, taip pat įtraukiant į ugdomąjį procesą tėvus, specialistus, vaikai sužinojo daug apie sveiką mitybą, formavosi sveikos gyvensenos įgūdžiai.
– taikyti aktyvūs pedagoginiai metodai leido vaikams išlaisvinti savo kūrybiškumą, stiprinti jų psichoemocinę sveikatą.
– anketinė tėvų apklausa parodė, kad tėvai vertina tėvų ir pedagogų bendradarbiavimą, organizuojamas šeimos kūrybinių darbelių parodas, edukacines veiklas sveikatingumo klausimais ir jie pageidauja to ateityje.

Vilniaus lopšelio-darželio „Gintarėlis“ ikimokyklinio ugdymo pedagogės Svetlanos Smirnovos inf. ir iliustr.

Kategorijos: Renginiai